Футбол и алкохол: как живеят заедно? - 2 част

02-01-2018 10:24 731 0

Ако сте пропуснали началото, прочетете го ТУК

В Англия да се пие алкохол по трибуните е забранено само във футбола. Можете да се наслаждавате на бирата в ръгби мачове, да ви носят шампианско на кортовете на Уимбълдън и да отбелязвате всеки рън в крикета с халба бира, но само на футболните стадиони пред входовете за секторите ви посреща ултиативна табелка: "Никакъв алкохол зад тази черта". Продажбата на бира е разрешена, но халбите не могат да се появяват по време на директните излъчвания, което значи, че трябва да ги няма и в чашата на стадиона. Така под забрана за посещаване на футболни мачове попадна собственикът на Нюкасъл Майк Ашли, който бе заловен от камерата на трибуната с халба в ръка.

Затова пък всеки телезрител на мачовете от Премиерлийг се сблъсква визуално с алкохолните брандове средно 111 пъти на час (почти 2 пъти на минута). Емблемите се въртят на рекламните пана, мяркат се по екипите на футболиститте и пробиват първи в традиционния телевизионен рекламен блок.


За достъп до футболната аудитория по традиция пращат големите влиятелни компании на епохата: през 90-те на миналия век това бяха корпорации, разработващи програмно обезпечаване и електроника, след милениума - мобилните оператори и финансовии институции. Към 2018 година пазарът почти е монополизиран от игралния бизнес: 11 от 20 отбора в АПЛ излизат на терена с реклама на онлайн-казино или букмейкърски къщи.


"Игралният бизнес попадна в тренда идеално: те рекламират своите услуги в вомемнта, в който хората искат да се възползват от тях, обясняват Прат. - Гледате футболен мач, искате да заложите на резултат - и в този момент виждате логото на букмейкър".


Алкохолните компании получиха подобно преимущество: значителна част от аудиторията гледа футбол с бира в ръка. При това алкохолният бренд никога не е бил лидер на футболния рекламен пазар. Максимално пивоварните бяха представени във футобал през сезон 1995/96: Нюкасъл финишара втори със синята звезда на Newcastle Brown Ale, Ливърпул бе трети с логото на Carlsberg, McEwan’s Lager спонсираше Блякбърн, Labatt’s – Нотингам Форест, а Челси още живееше без Абрамович, но с биреното лого на Coors на гардите си.

Chang и Евертън


В този сезон в английскята премиер лига за първи път в историята няма нито един осовет рекламен спонсор, свързан с алкохолния бранд Последни с логотипа се разделиха в Евертън, койтовече рекламира букмейкърската компания SportPesa. От 2004 година мърсисайдци играеха в екипас логото на тайландското пиво Chang beer – с него тичаха и Тим Кейхил, и Фил Невил, и Микел Артета, и Маруан Фелайни, и Ромелу Лукаку.

Главният резултата от това партньорство - не са 13-те различни фланелки, и даже не клубният талисман на име Чанги, а село Евертон-Чанг в Тайланд, построено наново след опустошителното цунами в Индийския океан през декември 2004 година. Евертън първи сред английските клубове обяви, че започва акция за намиране на пари за пострадалитге (два дни след трагедията) и заедно с пивоварната събра 135 хиляди паунда. Това стигнало за 50 нови къщи, две уфтболни игрища и лаборатория за местното училище.

Carlsberg и Ливърпул

 
С Ливърпул датската бира си сътрудничи вече 25 години. Юбилеят бе отбелязан оригинално: Carlsberg пусна ексклузивно пиво, хмелът за което бил отглеждан в специална лаборатория - на земя от "Анфейлд" и под звуците на You’ll Never Walk Alone. Парникът бил обграден със спечиални екрани, на които пускали най-паметните мачове за Ливърпул през последния четвърт век. - при това - успешни и загубени, за да може бирата да попие от цялата емоция. А още плантацията била посетена от Клоп, Макманаман и Фаулър. Последният каза: "Ако играчите се зареждат от песните и атмосферата на "Айнфейлд", защо и с бирата да не може да се случи нещо подобно".


По принцип Carlsberg май е сай-известното пиво в света. Датчаните спонсорират световни и европейски, националите на Англия и стадион "Уембли", а още снимат и ефектни футболни реклами. През 2006 година за снимките преди световното поканиха легендите на Англия Боби Чарлтън, Питър Шилтън, Браян Робсън, Стюърт Пиърс и Тери Бучър - и събраха от тях отбор за мачовете в любителската неделна лига. В три минути бяха събрани шеги в съблекалнята, спирания на Боби Робсън, няколко от легендарните подсичания на Джеки Чарлтън и, разбира се на следмачова запивка в пъб с халба Carlsberg.


И все пак, наясно сте, че има и противници на алкохола. За тях и за положението в Германия четете тук... скоро ;)



Седмични издания
НОВИНИТЕ ВЧЕРА ДНЕС