Футбол и алкохол: как живеят заедно?

30-12-2017 12:48 682 0

В ежегодишното изследване на Би Би Си "The Price of Football" веднага след цените на сезонните карти е показана и цената за халба бира. Обикновен английски пъб, където можеш да гледаш мачовете от Премиершип, печели за футболен сезон повече , отколкото пъб без предавания на мачове. Спонсори на почти всички топ-клубове в различни периоди от време са били алкохолни брандове. Индустрията за пропагандиране на здрав и нездравословен образ на живота са толкова тясно свързани, че е време да се обясни защо.


В началото на Милениума учени от харвардския университет установили: сред феновете процентът на пиещите е по-висок, отколкото сред тези, които не се увличат по спорта (53% срещу 39%). И докато феновете пият, алкохолните компании с радост плащат за появяването на марките им в телевизионните излъчвания.


Именно с алкохола започна ерата на рекламите по екипите на футболистите. През 1970-та година пременик на създателя на Jägermeister Гюнтер Маст решил, че еленът от емблемата на немския ликьор ще стои добре на екипите на Айнтрахт от Брауншвайг, в който били заводите на компанията. В Jägermeister към този момент ясно знаели както е това спорсорство в спрота: имено та напитката било рекламирано в гонки на болидите на BMW и Porsche – но футболът можел да отхапе къoе повече зрителска аудитория.


Jägermeister платил на Айнтрахт 800 хиляди марки за петгодишен догоро за реклама. И това предизвикало проблеми с шефовете на местния футбол. Немският футболен съюз забранил рекламирането на алкохол и не допускал Айнтрахт да започне шампионата. В Айнтрахт се изхитрили и сменили собствената си еблема с логотипа на алкохолната компания. С елен на гърдите играчите се появили на терена на 23 март 1973 гоина, а официално разрешение от бундеслигата получили седем месеца по-късно.

За 40 години отношението към алкохолната реклама радикално се промени. Канадската пивоварна Carling станала рекламен инизциатор на първото пиво в историята на английската премиерлига и даже от 1993-то до 2001-ва бил генераленс спонсор, а до 2014-та спонсорирали още и шотландската лига. Heineken вече 23 години си сътрудничи с УЕФА и от 2005-та неотлъчно се асоциира с Шампионска лига: контрактът на фирмата е за около 70 милиона долара годишно.

При това Heineken принципна не работи с клубовете - пивоварната се позиционира като идеален домакин и предпочита да я свързват като цяло с мероприятието, а не с отделни клубове в него (единственото изключение е родната Хооландия, която те поддържат от 1994 година). Така действа и американската Budweiser, спонсираща световните първенства от 1986 година. Компании от подобно ниво осигуряват на ФИФА по 10-25 милиона долара годишно и в замяна получават мощен приток от клиенти: замесец на Мондиала в Бразилия продажбите на Budweiser в цял свят се повишиха с 35 процента.

"Ако искате за една вечер да направите бранда си разпознаваем в няколко страни, няма нищо по-просто от слагането на емблемата на фирмата ви на някой екип на футболен отбор. Няма необходимост от гениалност, не е нужно да измисляте гениални рекламни текстове. Футболната фланелка е най-рентабилният билборд, който можете да купите", обяснява директорът на консултантската фирма по спортен мениджмънт Mongoose Sports and Entertainment Руперт Прат.

За последните осем години общата стойност на спонсорството се е увеличила три пъти: през 2010-та клубовете от английската премиерплийг са получили от реклами 100 милиона паунда, а за 2017-та - вече 282 милиона. Но, такива големи пари плащат вече не алкохолните марки.

За какво иде реч в Англия, ще научите в следващия ни материал, скоро!



Седмични издания
НОВИНИТЕ ВЧЕРА ДНЕС