Дюшекчиите като Ботев - ще бутат стадиона си

Шампионска лига? Големи пари? Най-добре е багерите да дойдат... и китайците!
13-05-2017 09:33 1631 0

Автор: Юлиян АНГЕЛОВ, Марица.бг 14.12.2016

Един клуб и добре да се движи в първенството, рано или късно си бута стадиона. И забележете - това става в най-неподходящото време. Като Ботев. Помните историята на канарчетата, които сега свиват гнездо край Пловдив, а в евротурнирите са като гургулиците - "снасят" мачовете си на чужди стадиони.

А имаха президенти, които с едно щракване на пръстите можеха да построят дори "Маракана". Единият (Паоло Динучи) залитна по правенето на потайни винпроми и превърна съблекалните на следващия си отбор (Пирин Гоце Делчев) в цех за водка - без значение марката - етикети, бол.

Другият - Христо Данов, накара феновете на канарите да се чувстват като любимите деца на Дядо Коледа. Девизът от онова време на Ботев бе "Не може да е добър футболист и да не рита за нас". Лошото е, че Данов реши да направи България четвърта в света, за да се радват всички през онова Американско лято, в което на янките им трябваха визи, за да разберат какво точно се случи на онези, балканците, със Стоичков начело.

Третият - Цветан Василев, имаше, а може би още има, толкова пари, че дори Лионел Меси можеше да дойде край Бирената. Никой не може да избяга от сянката си, казват помъдрелите хора и са прави. Цветан не можа да избяга от кохортата на Мъри Стоилов и загуби година в купуването на килограм на добри (по характер) футболисти.

В безсмислена битка с вятърните мелници към Лига Европа, за да разбере, че най-важното е стадионът. Започна го, но това е Ботев и нищо не завършва с хепиенд. Към днешна дата в суперцентъра на Пловдив има две разрушени руини - Бирената и стадионът край нея.

Ландшафтът е много добър за някоя нискобюджетна продукция от Холивуд или - Боливуд?

По трънливия път на новото строителство тръгна и друг отбор със себедостатъчни фенове - Атлетико Мадрид.

Шефовете на дюшекчиите приготвиха за феновете си две новини, и двете оказали се лоши. Въпреки че не се говори за контракта на Гризман или за самолетните билети на Диего Симеоне, обитателите на "Висенте Калдерон" и тези, които мечтаят да попаднат там, научиха много неприятни информации и неочаквано и за самите тях се оказаха в 21. век - където вместо парчета история клубовете слагат на екипите си логотиповете на своите спонсори.

Като един, най-преданите фенове в Испания изведнъж станаха революционери, включиха телевизорите и закрещяха "но пасаран" - а това значи, че в Мадрид се е случило нещо много по-сериозно от "сексуалния" разговор на Коке с Ронадло.

Това стана по две причини:

- Новият стадион на Атлетико ще се нарича "Уанда-Метрополитано".
- От новия сезон Атлетико ще има нова емблема.


Първата новина, исторически погледнато, за 80 процента от феновете на Атлетико (четящи вестник АS) се оказа неприятна, тъй като те са мечтали за стадион "Луис Арагонес", а вместо това получиха здание, на фона на което ще се фотографира Мауро Икарди.

На презентацията във ВИП залата на "Калдерон" се събраха най-добрите хора от червено-белия Мадрид: действащите футболисти, легендите на клуба и просто тези, които в дербита са срещу Реал.

Хубава гледка бяха Фернандо Торес и 77-годишният Аделардо Родригес. Ел Ниньо, както и всички сегашни дюшекчии, каза, че намира смисъл в новото име: "Преди всичките ми спомени бяха за "Висенте Калдерон", а сега мога да кажа на дядо, че съм играл и на "Метрополитано".

В клуба по този повод бяха подготвили сантиментално видео с черно-бели кадри и плачещи старци в края, а 30 хиляди сосиос вече купили места на новия стадион. Наистина, направиха това преди президентът Енрике Сересо да се "продаде" на китайската компания Wanda и собственика - милиардера Ван Цзянлин.

Генералният директор на Атлетико Михел Анхел Хил специално летя до Пекин, за да подпише контракта с една от най-големите строителни компании в света, владееща 20 процента от Атлетико. В бъдеще процентите могат и да се повишат, а това ще доведе до края на ерата "Семейство Хил" (29 години).

Защо стадионът се нарича "Метрополитано"?

Разбираемо, че превеждащото се на италиански като ругателство име на китайската компания никой няма да произнася и червената арена на Мадрид ще стане просто "Метрополитано". Това име помнят поживелите фенове на Атлетико, на стадион с такова име отборът им печели Суперкупата на Испания, три пъти превзе шампионата и толкова още Купата на краля. Estadio Metropolitano de Madrid е бил открит през 1923 година (заедно с Местая), но през 1966-а дюшекчиите - вече с Луис Арагонес, се преместили оттам на "Висенте Калдерон".

Мястото, където преди се намирал "Метрополитано", сега не е свързано с футбола, но погледнато от птичи поглед, то представлява петоъгълник, съвпадащ със сегашната емблема на Атлетико.

С какво е лош "Висенте Калдерон"?

Въпреки цялата победна магия, романтичната близост на река Мансанарес и най-важните мадридски паметници, "Висенте Калдерон", наскоро отбелязал петдесетгодишнина, е силно остарял.
Атлетико отдавна е прескочил Лига Европа и е абонат на Шампионската, и сега трябва да се направят нещата на ново равнище. Жалко е, че "Висенте Калдерон" ще го бутнат, а на негово място трябва да се появи парк "Атлетико".

Какво ще има на "Метрополитано"?


През 2004 година лекоатлетическият стадион "Ла Пейнета" бе закрит и бе решено на неговото място да се появи новият стадион на Атлетико. "Метрополитано" се намира на 14 километра от "Калдерон", за да се стигне до там, са необходими три часа - но пък през Центъра за изкуство на кралица София, музея "Прадо", парк "Ретиро" и други апетитни забележителности.

По време на строителството хора на Атлетико обиколиха Европа и Северна Америка, за да изучат конструкциите на спортните съоръжения - в това число и нефутболни. Идеята на дюшекчиите бе да построят испански аналог на "Уембли". Новият стадион да стане арена на мачове на националния отбор, финали на Шампионска лига (за 2018 година победи обаче Киев) и концерти.

На "Висенте Калдерон" вече пяха AC/DC имаше гонки на автомобили с големи гуми (Екстрийм), но на "Метрополитано" това ще е значително по-просто, след като строителите отделиха голямо внимание на акустиката, а също помислиха и за допълнителни входове за камионите с апаратура.

Стадионът ще побира 68 000 (с 13 000 повече от "Висенте Калдерон"), а 96 процента от зрителите няма да се мокрят при дъжд, преди това беше лукс за 54 процента. За феновете са направени четири хиляди паркоместа (3000 навън, хиляда под терена), а самият стадион се намира до станциите на три от линиите на метрото.

На "Метрополитано" отборът на Симеоне ще започне сезон 2017/18. Тогава на екипите ще се появи и новата емблема.

Какво ново в емблемата?

Ягодовото дърво, към което се е насочил мечокът, за първи път в историята ще загуби зеления си цвят, а короната му ще подпира горната част на емблемата. Дизайнерите са решили да се избавят от острите ъгли и максимално да закръглят емблемата, премахвайки и всички излишни цветове, освен червения, белия и тъмносиния.

Червените райета остават четири, но белите стават с едно по-малко - три.

И най-главната промяна: преди мечокът гледаше наляво, а сега ще се обърне обратно, където се намира стадион "Метрополитано".

В клуба вярват, че двете промени трябва да се комбинират точно сега - в Атлетико започва нов етап: модерен стадион и актуализирано лого.

Феновете на дюшекчиите, които вече са събрали повече от 19 000 подписа срещу промяната, намират сили и да се шегуват: "Хубаво, че поне химна не са сменили. Или вече е време?".


Седмични издания
НОВИНИТЕ ВЧЕРА ДНЕС